به گزارش ميراث آرياchtn)) ، جلد دوم دانشنامه زبان و ادب فارسي که به تازگي منتشر شده‌ ، دانشنامه‌اي در شش جلد هفتصدوپنجاه ‌صفحه‌اي، جامعِ مهم‌ترين اطلاعات ادبي تاريخ ادب فارسي است.

اين دانشنامه به‌ صورت مقالاتي در موضوعات رجال و کتب ادبي، دستور زبان، اصطلاحات عرفاني و معاني و بيان و عروض و قافيه، قالب‌هاي شعري، سبک‌هاي ادبي، زبان‌هاي ايراني، انواع ادبيات، ادبيات پيش از اسلام، اسطوره‌هاي ايراني، اعلام شاهنامه فردوسي و برخي ديگر از اعلام، خاصه اعلام قرآني، ادبيات معاصر و احوال و آثار ايران‌شناساني که در داخل و خارج کشور، در حوزه زبان و ادب فارسي تحقيق کرده‌اند، تنظيم شده است.

بنا بر اين گزارش ، ادبيات دوره معاصر، از موضوعاتي است که اين دانشنامه با تأکيدي ويژه به آن مي‌پردازد و نويسندگان و شاعران اين دوره و آثار آنها را در مدخل‌هاي مستقل معرفي مي‌کند.

بر اين اساس ، بنا بر تصميم شوراي علمي دانشنامه، مدخل‌هاي مستقل اين اثر تنها به نويسندگان و شاعران درگذشته و برجسته‌ترين آثارشان اختصاص مي‌يابد.

اين دانش‌نامه، نخستين دانشنامه اختصاصي در معرفي اهم اطلاعات مربوط به زبان و ادب فارسي در همه شاخه‌هاي آن است که در تأليف و تنظيم مقالات خود، از سنت‌هاي جاافتاده و پذيرفته‌شده دانشنامه‌نويسي به اسلوب جديد پيروي مي‌کند و بر درستي و رعايت کامل قواعد دستور زبان فارسي، پرهيز از اطناب و عبارت‌پردازي و اکتفا به عبارات ساده، روشن و قابل فهم و خالي از حشو و ابهام تاکيد دارد.

لازم به ذکر است که از ديگر نکات مهمي که دانشنامه زبان و ادب فارسي در تأليف مقالات مد نظر داشته است، رعايت تناسب موضوع آنهاست.

اين گزارش حاکيست ؛ تعداد مقالات جلد دوم دانشنامه زبان و ادب فارسي به 412 مقاله بالغ مي‌شود که در شمارگان 3000 نسخه و به ‌بهاي 150 هزار ريال، در 766 صفحه منتشر شده‌ است.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 1386100629